کازو هیرای بعد از شش سال از مدیرعاملی سونی استعفا داد!

کازو هیرای، مدیرعامل سونی، اعلام کرده که درخواست استعفای خود را تقدیم هیئت مدیره ی شرکت کرده و این درخواست مورد قبول واقع شده است. اعلام این تغییر در سکان مدیریت سونی همزمان با انتشار گزارش عملکرد مالی سه ماهه ی پایانی سال ۲۰۱۷ سونی بود که نشان می دهد این شرکت درآمدی خیره کننده در این بازه کسب کرده است.

سونی همزمان با انتشار گزارش عملکرد مالی خود در سه ماهه ی پایانی سال ۲۰۱۷ خبر مهمی در مورد آینده ی این شرکت را اعلام کرد: کازو هیرای، مدیرعامل این شرکت، بعد از شش سال از سمت خود استعفا داده و به زودی جایش را به کنیچیرو یوشیدا، مدیر فعلی امور مالی سونی می دهد.
هیرای در بیانیه رسمی خود عنوان کرده که یوشیدا «فرد ایده آل هدایت شرکت به سمت آینده اش» است و عنوان کرده که او «علاوه بر داشتن تجربه ی فراوان و آینده نگری، کیفیت رهبری و مدیریت بی نظری دارد که می تواند مجموعه ی کسب و کارهای سونی را مدیریت کند».
اعلام این خبر همزمان با انتشار گزارش عملکرد مالی سه ماهه ی پایانی سال ۲۰۱۷ بود. سونی در این سه ماه موفق به کسب ۳٫۲ میلیارد دلار سود عملیاتی شده که در مقایسه با سود عملیاتی بازه ی مشابه سال گذشته، ۸۴۱ میلیون دلار، رشدی ۳۸۰ درصدی نشان می دهد. موفقیتی که نشان می دهد سرانجام کشتی در حال غرق شدن سونی در حال نجات یافتن است.
یوشیدا و هیرای که همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته اند، در ژاپن به عنوان چهره هایی سازنده شناخته می شوند، زیرا توانسته اند بعد از چندین ضرر مالی هنگفت شرکت سونی را عملا دوباره احیا کنند.

هیرای سال ۲۰۱۲ که به ریاست سونی منصوب شد استراتژی مخصوص خودش را با عنوان «سونیِ واحد» پیاده کرد. بر اساس این استراتژی هیرای می خواست که سونی از کسب و کارهای در حال ورشکسته شدنش مانند بخش موبایل، رایانه های Vaio و تلویزیون دست بکشد. در عوض او تصمیم داشت که تمرکز شرکت را بیشتر بر بخش های مربوط به بازی و تکنولوژی تصویربرداری دیجیتالی بگذارد.
در نهایت پس از تغییرات مکرر و تعدیل هزاران نیرو، تصمیمات هیرای به ثمر نشست و سونی توانسته بار دیگر به یکی از بزرگ ترین شرکت های الکترونیکی دنیا تبدیل شود. سونی انتظار دارد در انتهای سال مالی ۲۰۱۷ خود (که مصادف با اول آپریل ۲۰۱۸ است) بتواند از نظر کسب سود عملیاتی در تاریخ ۷۲ ساله ی خود رکوردشکنی کرده و به عدد ۶٫۵ میلیارد دلار برسد.
اگر موفقیت میخکوب کننده ی سونی با برند پلی استیشن را کنار بگذاریم، سرمایه گذاری سنگین سونی تحت مدیریت هیرای در بخش سنسورهای تصویربرداری نتیجه بخش بوده و این شرکت اکنون نزدیک به ۵۰ درصد سهم بازار سنسورهای تصویربرداری دنیا را در اختیار خود دارد.
پیش بینی ها حاکی از این است که میزان تقاضا برای سنسورهای سونی همچنان رشد خواهد داشت زیرا علاقه به واقعیت افزوده در دنیا در حال افزایش است و در کنار آن هر روز شرکت های بیشتر و بیشتری، عمدتا چینی، تولید گوشی های هوشمند با دوربین دوگانه را در دستور کار خود قرار می دهند. در کنار این، اکنون پلی استیشن به غولی عظیم در صنعت بازی سازی تبدیل شده و به لطف موفقیت PS4 سود فراوانی برای سونی به ارمغان آورده است.

با این وجود وضعیت بخش موبایل سونی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و همه علاقه مند هستند تا ببینند یوشیدا چگونه این کسب و کار سونی را مدیریت خواهد کرد. حقیقت آن است که بخش موبایل سونی با وجود تعدیل هایی که داشته، همچنان در مقیاس جهانی به سختی به سودآوری می رسد. هیرای چند هفته ی پیش گفته بود که تعهد می دهد کسب و کار سونی در بخش گوشی های هوشمند را گسترش دهد، اما برند اکسپریا هنوز در سطح جهان از دیگر برندهای مطرح عقب تر است.
حرکت بزرگ بعدی سونی در MWC 2018 رقم خواهد خورد، جایی که انتظار می رود پرچم دار جدید این شرکت با نام احتمالی Xperia XZ Pro و یک گوشی از سری اکسپریا کامپکت رونمایی شوند. احتمالا یوشیدا برای تصمیمات آینده ی خود به بازخورد بازار نسبت به این دو محصول توجه ویژه ای خواهد داشت.
هیرای ۵۷ ساله تا پایان ماه مارس در سمت خود باقی می ماند و از ابتدای ماه آوریل جای خود را به یوشیدا می دهد. با این حال او همچنان مقامی تشریفاتی به عنوان یکی از مدیران سونی خواهد داشت. هیرای از موفقیت های اخیرش این چنین یاد می کند:
نظر شما در مورد این تغییر در سکان مدیریت سونی چیست؟ آیا زمان این تغییر مناسب بوده است؟

Let’s block ads! (Why?)